Gerrit Rietveld
(jun. 1888 - jun. 1964)
(jun. 1888 - jun. 1964)
Rietveld (zie figuur 1) werd geboren in Utrecht op 24 juni 1888. Zijn
vader Johannes Rietveld, een strenge man, was meubelmaker. Na de lagere school
ging Gerrit Rietveld bij hem in dienst. Hij moest hard en lang werken van ’s
ochtends vijf tot ’s avonds zeven uur en hij verdiende maar weinig. Naast het
maken van meubels leerde hij die ook ontwerpen. Een paar jaar later kreeg hij
les in meubelontwerpen van een meubelmaker en een architect.
Figuur 1: Gerrit Rietveld (1888 – 1964)
Zijn moeder Elisabeth
van der Horst was wel een hele vrolijke vrouw. Naast zijn ouders had Rietveld
nog drie broers en twee zussen. Gerrit begon als meubelmaker maar ging later over naar de
architectuur. Hij noemde zichzelf daarom ook architect in plaats van meubelmaker.
In 1911 trouwde Gerrit met zijn vrouw Gien Hadders en zij kregen zes kinderen.
Gerrit keek alleen niet vaak om naar zijn kinderen. Hij vond dat hij niet goed
was in opvoeden.
In 1912 begon Gerrit
Rietveld meubels te ontwerpen voor een paar vrienden en hij besloot
uiteindelijk een eigen meubelmakerij te beginnen. De meubels waren te herkennen
aan het strakke en eigenzinnige uiterlijk.
Hij ontwierp bijvoorbeeld een stoel, waarvan de latten langs elkaar heen
liepen in plaats van dat ze in elkaar sloten. Eigenlijk was de stoel niet
geschilderd maar later toen hij bij De Stijl kwam besloot hij hem toch te
schilderen. De stoel kreeg de naam ‘Rood-blauwe stoel’ (zie figuur 2) en deze werd later erg bekend. Gerrit was
ondertussen lid geworden van De Stijl. Dit was een maandblad dat hij samen met
J.J.P. Oud, Cornelis van Eesteren, Piet Mondriaan en oprichter Theo van
Doesburg uitbracht. Later ontwikkelde ze hun eigen stijl die ze ook ‘De Stijl’
noemden.
Figuur 2: De Rood-blauwe stoel (1918-1923)
Door de Eerste
Wereldoorlog wilden de mensen balans in hun leven en streefden ze naar abstractie.
De mannen van De Stijl gebruikten vooral de kleuren rood, geel en blauw
gecombineerd met wit, grijs en zwart in hun kunstwerken. Dit zijn dus de
primaire kleuren en de kleuraanduidingen voor de niet-kleuren. Zo ontstonden er
vrolijke kunstwerken maar waren ze toch simpel en sober.
Gerrit werkte het
liefste in zijn eentje omdat hij dan zijn ideeën het beste kon uitwerken, maar
door het maandblad werkte hij ook samen met Theo van Doesburg en Cornelis van
Eesteren. Gerrit Rietveld werkte ook samen met Truus Schröder-Schräder, maar
dan om andere redenen. De man van Truus was net overleden, dus Truus wilde dat
Gerrit een nieuw huis voor haar en haar kroost zou bedenken. Samen ontwierpen
ze het huis genaamd Het Rietveld-Schröderhuis (zie figuur 3). Door het ontwerpen werd hij pas
internationaal bekend.
Figuur 3: Het Rietveld-Schröderhuis (1924)
In 1931 werd De stijl
opgeheven. Dit was niet fijn voor Gerrit Rietveld. Zijn architectuur werd niet
meer gewaardeerd in Nederland.De orlog was daarbij ook een moeilijke periode
voor hem. Hij had zich niet aangemeld bij de kustkamer waardoor hij eigenlijk
niet zijn vak mocht uitoefenen. Dit deed hij toch illegaal. Vier van de zes kinderen van hem werden naar
kampen gebracht. Gelukkig overleefden ze dit allemaal. In de jaren vijftig ging
het weer beter met Rietveld, zijn stijl werd weer bekend, en de opdrachten stroomden
binnen. Hij ontwierp verschillende huizen nadat hij zich had aangesloten bij
Het Nieuwe Bouwen. In Utrecht bouwde hij binnen 40 jaar 943 woningen. Er zijn
veel mensen die speciaal naar Utrecht komen om zijn werk te bewonderen.
Na de dood van zijn
vrouw trok Gerrit bij Truus Schröder-Schräder in, in het Rietveld-Schröder
huis. Hij overlijdt de dag na zijn 76e verjaardag, op 25 juni 1964.
Het Rietveld-Schröder huis is nu, in bezit van het Centraal Museum, te
bewonderen in Utrecht.
© Fido Melskens en
Maud Ebbers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten